Aktuální projekty
Strengthening the environmental issues in children everyday life
Fond pro bilaterální vztahy v rámci fondů EHP a Norských fondů 2014-2021 jako součást projektu „Creative education – memory institutions and education in 21st century“ (Kreativní vzdělávání – paměťové instituce a školství v 21. století), reg. č. projektu EHP-BFNU-OVNKM-4-100-2022.
Koncem dubna vyrazilo 6 učitelů z naší školy na týden do oblasti Namsos na západním pobřeží Norska. Spolu s námi jely zástupkyně partnerů Živá krajina a Klášter Broumov – Vzdělávací a kulturní centrum, kteří s námi v posledních dvou letech pracovali na metodice Společně s dětmi proti suchu https://www.zsprameny.cz/spolecne-s-detmi-proti-suchu/, které jsme se věnovali v minulých dvou letech. Dalšími partnery Namsos kommune / Nåavmesjenjaelmien tjïelte byly školy v Norsku. Měli jsme tak kontakty, díky kterým jsme mohli cestu zorganizovat tak, abychom mohli prožít čtyři dny s pedagogy, být s dětmi celý den, mít možnost podělit se o zkušenostmi s vedením, učiteli a dětmi z těchto škol. S ohledem na zaměření naší školy nás velmi zajímalo učení venku. Otázky jsme měli i v dalších oblastech- vybavení škol, podpora a spolupráce učitelů, rodičů a dětí, rovné příležitosti… Získali jsme řadu podnětů a těšíme se, že nám pomohou v naší práci.
Norský vzdělávací systém se vyznačuje důrazem na samostatnost, odpovědnost, respekt a kritické myšlení. Během tří dnů jsme navštívili několik škol, mezi nimi moderní Namdalseid skole, rozsáhlou Høknes barneskole a menší odlehlou Sørenget skole. Každá škola byla něčím jedinečná, ale všechny sdílely několik společných rysů: přátelské a nenucené vztahy mezi žáky a učiteli, část výuky realizovanou v přírodě a podporu projektové výuky.
Naše škola je zapojena v projektu MAP IV Místní akční plán rozvoje vzdělávání IV v SO ORP Vyškov, registrační číslo: CZ. 02. 02. XX/ 00/ 23_017 0008148. Projekt je realizován od 1.12.2023 do 31.12.2025. Cílem projektu je podpora společného plánování a spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání včetně organizací neformálního vzdělávání, která umožní společné řešení místně specifických problémů a potřeb.
Odkaz na webové stránky projektu: https://www.masvyskovsko.cz/aktivity-a-projekty-mas/mistni-akcni-plan-map/map-iv-vyskovsko/
Projekt Společně s dětmi proti suchu
Základní škola Prameny se od 1. 8. 2021 spolupodílí na projektu financovaném z Programu Vzdělávání Fondu EHP zaměřeném na vzdělávání o klimatické změně pro děti 1. stupně.
ZŠ Prameny se zhostila funkce koordinátora projektu a společně se Vzdělávacím a kulturním centrem Broumov, spolkem Živá voda a dvěma školami z norské samosprávné oblasti Namsos kommune vyvine a otestuje během 24 měsíců inovativní metodiku napomáhající učitelům aktivně zapojit děti do výuky o životním prostředí a klimatické změně. Metodika bude rozvíjet dovednosti a znalosti dětí, které jsou důležité pro pochopení životního prostředí, jeho změn a procesů, které se v něm odehrávají, ale také bude podporovat aktivní zapojení dětí do komunity a společnosti.
Pedagogové ze škol v Namsos kommune budou do vývoje metodiky vnášet své podněty a zkušenosti z jejich vzdělávacího systému, čímž se podpoří pestrost pohledů a komplexnost metodiky.
Kromě uvedené metodiky bude také vytvořeno krátké video, které bude využito k šíření povědomí o problematice, ale i o projektu samotném a jeho cílech. S pomocí videa se tak budeme snažit motivovat pedagogy a ředitele dalších škol, aby metodiku aplikovali i u nich.
ZŠ Prameny a Vzdělávací a kulturní centrum Broumov budou také pořádat dvě školení pro učitele z jiných škol, aby si sami mohli metodiku projít, vyzkoušet a vyhodnotit její přínos pro jejich výuku.
V závěru projektu se všichni zapojení partneři setkají v prostorách Kláštera Broumov, kde se podělí o své dojmy, zkušenosti získané během předešlých 24 měsíců a připraví se na dobu po skončení projektu, kdy se bude metodika dále používat a propagovat na dalších školách.
O tom, jak projekt postupuje, jak se do něj zapojují Vaše děti, a jaký na celou problematiku mají názor, Vás zde budeme i nadále informovat.
Plakát, který byl k projektu vytvořen, shrnuje cíle projektu a metody, které budou použity pro jejich dosažení.
První osobní setkání metodiček v Broumově
Práce na vývoji metodiky pro děti se rozběhla již na začátku září zejména v online prostoru. Osobně se metodičky potkaly na začátku října v prostorách Kláštera Broumov v rámci školení Živé vody.
Setkání všech partnerů zapojených v projektu “Společně s dětmi proti suchu”
Na začátku listopadu proběhlo první oficiální setkání všech partnerů. Na setkání se diskutovalo o praktických záležitostech v řízení projektu, například o časovém harmonogramu, o finanční stránce, o výstupech projektu a o rolích jednotlivých partnerů, které povedou k úspěšnému dokončení všech aktivit.
Dalším důležitým cílem setkání bylo seznámení se se všemi, kteří se na projektu podílí. Všem zapojeným dává projekt smysl, jsou si vědomi důležitosti tématu a potřeby vybavit pedagogy nástroji, které mohou dětem problematiku přiblížit. Tento soulad je příslibem k dobré a podnětné spolupráci ve všech fázích projektu. Těšíme se!
První rok projektu je úspěšně za námi – s chutí vbíháme do roku číslo 2
Naši pedagogové společně s metodičkami ze Vzdělávacího a kulturního centra Broumov a odborníky ze spolku Živá voda vypracovali podnětnou metodiku s pracovními listy k tématu klimatické změny. Metodika bude sloužit pedagogům, kteří budou chtít dětem zábavným způsobem přiblížit zpracovávané téma. Pracovní listy s různorodými aktivitami slouží k prohloubení pochopení problematiky.
V druhém roce se pak metodika i pracovní listy otestují přímo ve školách.
V ZŠ Prameny už jsme některé aktivity s dětmi vyzkoušeli a děti z 5. třídy také osobně představily první návrh krajinných změn na městském úřadě v Rousínově. Vstřícné přijetí na radnici nás všechny motivovalo k pokračování v druhém roce projektu.
V druhém roce pokračujeme v testování navržených aktivit
Ve druhém roce jsme do projektu zapojili už i ty nejmladší. S využitím zejména zážitkových a badatelských aktivit děti poznávají krajinu, její prvky a všímají si změn v krajině nejen v souvislosti s ročním obdobím, ale také se zásahem člověka. Osobně se podílejí na realizaci přírodě blízkých opatření v okolní krajině a radostně prožívají příznivé důsledky svého počínání.
Starší děti si díky pokusům, badatelským aktivitám, svým zážitkům a svému pozorování již dávají do souvislosti nežádoucí zásahy člověka do krajiny s jejich negativními důsledky a zkoušejí navrhnout změny a opatření, které by vedly k navrácení krajiny do potřebné rovnováhy.
Závěrečné setkání partnerů v Broumově
Na přelomu května a června 2023 proběhlo setkání všech partnerů v Broumově a jeho okolí. ZŠ Prameny se setkali se zástupci z dalších zapojených organizací: Namsos kommune, Vzdělávací a kulturní centrum Broumov, Živá voda.
Během setkání se sdílely a porovnávaly zkušenosti pedagogů zapojených do pilotování metodiky Společně s dětmi proti suchu. Zkušenosti s metodikou byly pozitivní, aktivity jsou variabilní a dají se uzpůsobit, čímž pokryjí široké potřeby pedagogů. Dozvěděli jsme se také mnoho nových věcí o vzdělávacím systému v Norsku, a byli jsme potěšeni, že naše metodika skvěle zapadá do konceptu obou zapojených norských škol.
Všichni jsme také navštívili lokalitu Zdoňova, kde se již provedla adaptační opatření pro zádrž vody v krajině a mohli jsme tedy vidět, jak se krajina proměňuje a díky odbornému výkladu Jiřího Malíka z Živé vody pochopit, co se adaptačními opatřeními sleduje.
Navštívili jsme také ZŠ a MŠ v Suchém Dole, kde také zkouší metodiku Společně s dětmi proti suchu.
Setkání bylo velmi pozitivní a přínosné. Doufáme, že s norským partnerem Namsos kommune navážeme spolupráci i po skončení tohoto projektu. Cítíme, že máme mnoho společného, ale zároveň se můžeme navzájem obohatit.
Projekt Společně s dětmi proti suchu vybrán do kampaně #OurStories Ministerstva financí ČR
Náš projekt byl vybrán jako příklad dobré praxe v rámci kampaně #ourstories Ministerstva financí České republiky. Krátkou a pěknou video reportáž o projektu můžete shlédnout ve videu níže.
Článek o projektu na webu poskytovatele grantu EEA si pak můžete přečíst zde.