Pedagogická koncepce

Pedagogická koncepce 

ZŠ Prameny navštěvují děti od 1. do 9. ročníku. Na prvním stupni se nám osvědčují věkově smíšené třídy, na druhém stupni spojujeme žáky z jednotlivých ročníků na některé předměty do studijních skupin. Děti jsou tak přirozeně vedeny ke spolupráci, přijímání a poskytování pomoci a vzájemnému obohacování. 

Principy, na nichž je škola založena: 

  • Uznáváme partnerský a respektující přístup. 
  • Vycházíme z toho, že má dítě přirozenou touhu po učení, kterou je potřeba podporovat a rozvíjet. 
  • Respektujeme individuální předpoklady k učení u každého dítěte. 
  • Podporujeme dítě ve svobodném a zodpovědném rozhodování a vyjadřování. 
  • Podporujeme spolupráci dětí ve skupině, vzájemnou komunikaci, respekt a úctu. 
  • Chybu vnímáme jako přirozenou součást procesu učení a výzvu k další práci. 
  • Chceme, aby škola byla místem, kde se dítě bude cítit dobře a bezpečně. 

 

Ve škole využíváme principy různých alternativních směrů, které nás inspirují. Věnujeme se badatelské výuce, v matematice aplikujeme metodu prof. Hejného. Zapojujeme postupy programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, využíváme metody Hodnotového vzdělávání Cyril Mooney, učíme projektově.
Děti se učí prožitkem, hrou a v souvislostech. Ve škole nezvoní, jednotlivé předměty se prolínají. 

Děti jsou podporovány k vlastní aktivitě při výuce, k samostatné volbě postupu práce, je kladen důraz na vzájemnou propojenost předmětů a znalostí, na smysluplnost učebních aktivit a na radost z objevování nových poznatků. 

Podporujeme u dětí kladný vztah k přírodě a životnímu prostředí. Děti se učí přirozenému koloběhu roku a života, pořádáme roční oslavy a slavnosti. 

Děti se učí v malých věkově smíšených třídách. Malý počet žáků je důležitý pro individuální práci, kde je možné zvolit rozdílné tempo a různé přístupy k jednotlivým dětem. Rozličný věk dětí v jedné třídě vede k učení se spolupráci, pomoci a ke vzájemnému obohacování. 

Expediční den – jeden den v týdnu tráví děti celý den mimo školu – v lese a v přírodě, což je pro ně zdrojem poznání, prožitků a v neposlední řadě zdrojem přirozeného pohybu. Děti poznávají přírodu ve všech jejích projevech, ve všech ročních obdobích a zažívají v ní skutečné příběhy. Učení se tak probíhá všemi smysly a v širokých prolínajících se souvislostech. Spojení tělesné a duševní aktivity se významně podílí na efektivitě učebních procesů. Na druhém stupni se střídá umělecké a přírodovědné zaměření expedičních dnů. 

Hodnocení – používáme slovní hodnocení, které je pro dítě komplexní zpětnou vazbou, odráží individuální pokroky dítěte, lze v něm zformulovat doporučení pro jeho další školní práci. Systematicky děti vedeme také k sebehodnocení. Při hodnocení sledujeme individuální pokroky dětí, nesrovnáváme je mezi sebou. Za podstatné považujeme, aby žák učivu porozuměl a aby mohl osvojené poznatky a dovednosti využít v běžném životě.  

Učitel je průvodcem a rádcem, představuje dětem jednotlivá témata, pomáhá jim v osvojení si respektujícího a zodpovědného přístupu k lidem i životu. Pedagogové v ZŠ Prameny jsou součástí komunity složené také z žáků, rodičů a dalších příznivců školy. Všichni dohromady tvoří jeden tým, proto klademe veliký důraz na komunikaci mezi všemi stranami, dobré nastavení vztahů a vzájemnou dobrou informovanost o základním dění ve škole. Pro děti vybíráme takové učitele, kteří jsou schopni reflektovat svoji práci, usilovat o svůj osobnostní růst a jsou pro děti motivujícím vzorem hodným následování. Zaměstnanci ZŠ Prameny jsou ve své práci tvůrčí, nechávají se inspirovat dětmi samotnými a jsou otevření alternativním pedagogickým směrům, které ale nepřebírají automaticky, ani dogmaticky.   

Chceme v žácích podporovat občanskou zodpovědnost a chuť věci měnit. Klíčovými oblastmi, kterým se věnujeme, jsou hodnotové vzdělávání a environmentální výchova.